Slapen

Klaarwakker
IMG_0813-300x225 SlapenOm 22.00-22.30 uur wordt ik meestal slaapklaar gemaakt. Tanden poetsen, spoelen, slaapdruppeltjes, laatste drankje en dan goed leggen. Daarna dommel ik weg, ergens tussen 23.00 en 1.00 uur. Slapen tot een uur of 2.00/3.00. Vervolgens word ik wakker, van de wereld en uit een droom gerukt die ik dan kwijt ben. Ik lig niet meer lekker. Het kussen moet worden aangepast, dat drukt mijn hoofd naar voren in plaats van dat ik óp het kussen lig. Dat komt doordat ik in de loop van de nacht met de dynamiek een ijsberg langzamerhand naar het voeteneind zak. Ik kan mijn romp onvoldoende bewegen om dit zakken tegen te gaan of te corrigeren. Ik ben daarnaast ook nog eens klaarwakker. Ik roep iemand (de au pair - door op de babycom te krabben - of K. als ze er is) om het kussen en mijn ligging aan te passen. Dat gebeurt. Op de een of andere manier lukt het me dan toch weer om in slaap te vallen. Tot een uur of 5.00. Dan herhaalt zich het bovenstaande.

Zes uur slaap
Maar over het algemeen ben ik wel tevreden met mijn slaap. Zes uur vind ik vrij normaal en ook genoeg. Dat is niets nieuws want het is al lange tijd zo (dit was ook al het geval vóór mijn herseninfarct), en ik maak me er dan ook helemaal niet druk meer om. Ik geloof dat er vroeger al een knop is omgegaan toen ik besloten had gewoon maar wat te gaan doen, mocht ik niet meer kunnen slapen. En me er dan niet meer druk over te maken dat ik de slaap niet langer kon vatten. Dat heeft sindsdien prima voor me gewerkt. Dat K. onder alle, waaronder nogal bizarre, omstandigheden wél kan slapen, heeft er merkwaardigerwijs ook toe geleid dat mijn slaapprobleem futieler werd. Alsof ze zich wederzijds, tegen elkaar, ontladen, haar 'no problems' slaap versus mijn moeilijke slapen.

Nachtmerries
Ik blijf nu in ieder geval gevrijwaard van de nachtmerries die mij het eerste half jaar na mijn herseninfarct elke nacht teisterden. En die mij om een uur of 4.00 wakker maakten. En die ik voor het overgrote deel niet eens uit kon leggen aan iemand anders. Behalve dan dat ze door een gebrek aan dooien of andere commotie nogal saai waren, en ook doordat ze zich in vier, vijf bizarre thema's iedere nacht plachten te herhalen, elk een week of wat. In één zo'n nachtmerrie kwam ik een vriend-professor nacht na nacht tegen in een boomgaard. En een in andere droom speelde ik mee in een soort CSI politieserie in Amerika, waar ik elke nacht naartoe ging met de boot?! Maar aan die droom zit verder nogal veel dat ik dus niet uit kan leggen, begrijpt u wel? Wekenlang diezelfde saaie droom, gevolgd door een volgend, eveneens saai, exemplaar. Had ik dan tóch geen levendige fantasie? Ik meende toch vrij roemrucht te zijn juist daarom? Het enige ingenieuze aan die dromen vond ik dat indertijd de realiteit en mijn nachtmerries écht door elkaar liepen. En dat ik absoluut niet wist waar het een ophield en het andere begon. En wat nou écht was en wat slechts gedroomd. Knap hè? Ik heb nog steeds een hekel aan een bepaalde verpleger waarvan ik niet eens weet of hij überhaupt bestaat. Bizar toch, en niet echt van deze planeet? Hij was de hoofdpersoon in één van mijn nachtmerries, vandaar. Maar echt leuk was het toch allemaal niet. Beetje koortsig gedoe, waarschijnlijk een weerspiegeling van mijn lichamelijke toestand. Ik ben blij dat dit allemaal voorbij is.

Slaapmiddelen
Ik probeer mijn slaap op uitsluitend natuurlijke wijze te bevorderen. Ik neem daartoe overdags 2x daags 20- en 's avonds 50 druppels van een kruidentinctuur genaamd Neuraston. Dat lijkt wel een positief effect te hebben op mij. Geen gepieker, op een gegeven moment terwijl ik nog denk die nacht niet in slaap te zullen komen, dommel ik in, ben ik 'weg'. Ik heb natuurlijk van alles geprobeerd, en vaak zonder resultaat. Maar hier ben ik wel tevreden mee. Vroeger, vóór mijn infarct, gebruikte ik geloof ik ook wel Celloids (PPMP en nog een), daar had ik meen ik ook baat bij, hoewel ik me afvraag of die momenteel nog op de Nederlandse markt voorhanden zijn. Tevens drink ik elke avond de calcium/magnesium oplossing CalMac Lemon met datzelfde doel. Magnesium werkt sowieso ontspannend (ook op de spieren) en is ook goed voor de stoelgang, hoorde ik de revalidatiearts zeggen. Reguliere slaapmiddelen zijn uit den boze en ook helemaal niet nodig, nog afgezien van de batterij aan bijwerkingen. Verder probeer ik ook zoveel mogelijk regelmaat aan te brengen in de tijd dat ik ga slapen (22.30-23.30 uur) en mijn moeder zei altijd: 'de uren slaap vóór middernacht tellen dubbel', dus daar probeer ik als een brave zoon dan ook naar te handelen, zodat ik in elk geval niet op elk gebied mijn kont tegen de krib gooi.

Blauw licht
Wij hebben geen tv (tv kijken is over het algemeen toch maar apathiserend), maar ik kijk via Netflix op mijn iPad daarentegen wel veel spannende films met eveneens nogal wat plotselinge overlijdensgevallen. Nu heb ik begrepen dat het beter is je niet teveel met spannende zaken bezig te houden net voordat je gaat slapen. Om rustig en goed in slaap te kunnen komen. Verder bekijk ik die films zoals gezegd dus op mijn iPad. En heb ik in 2016 een nieuwe iPad gekocht, eentje met Night Shift, dat als dat wordt aangezet, een deel van het blauwe licht uit het beeld haalt. Dat blauwe licht schijnt op haar beurt weer de melatonine-aanmaak in je hersenen te verhinderen, wat óók weer verband houdt met je slaap. Ik zet deze Night Shift overigens pas 's avonds aan, om deze melatonine bijdrage aan mijn slaap juist in de uren voordat ik ga slapen niet te verhinderen. Maar ik vergeet het ook nogal eens. Dan heb ik een blauwtje gelopen. Op 30 november lees ik dat volgens 47% van de jongeren sociale media een negatieve invloed hebben op hun leven. 'Ze presteren minder, slapen slechter, of presteren slechter op school. Twintig procent van de pubers en adolescenten kampt met lichamelijke klachten als gevolg van overmatig en langdurig gebruik van sociale media. Het aantal jongeren dat met klachten als slaapstoornissen, concentratieverlies en hoofdpijn medische hulp zoekt neemt flink toe'.