Reclame

Welkom in de wondere wereld van reclame en ander slap gelul… Er wordt een idee of een boodschap verkocht, maar dit betekent nog niet dat het enig verband houdt met de werkelijkheid.

Brrr, wat is het koud. We staan te blauwbekken buiten een etablissement op het Westergasfabriek-terrein. Het was het tweede zaakje waar we een Glühwein hoopten te scoren. Vergeefs, want daarvoor zijn we nog te vroeg. Dan maar een koffie. Niet dat we zo alcoholisch zijn onderlegd. Helemaal niet. Het is ons vooral te doen om burgerlijke ongehoorzaamheid (mensen, blijf thuis!  zegt de reclame immers, en wij zijn dát zat) en überhaupt om maar wat actie te genereren (zelfs een VVD-er zou van dit gebrek aan stimuli spontaan — seks zélf kan natuurlijk te vermoeiend zijn — een baby krijgen).

Longontsteking

Maar is het niet weer briljant gevonden dat Rutte en zijn OMT duizenden Nederlanders liever ook letterlijk met hun kopjes koffie of Glühwein in de kou laten staan — waar ze zich een fikse longontsteking en — erger nog — Corona op de hals kunnen halen — liever dan dat ze zich ergens buitenshuis in een etablissement een beetje op kunnen warmen? Buiten in de kou of lekker stoffig thuis is blijkbaar meer Corona proof. Lijkt mij stug Mark. Jíj hebt zélf zeker een diplomaten-uitzondering voor je zaterdag borrel? Ik vraag me af of hierover door het OMT verder is nagedacht dan de keukendeur? Liever thuisblijven, zeiden ze vast en zeker met de inmiddels overbekende bezorgde blik. En dat hoorden en horen we vervolgens in het reclamespotje op radio of tv.

Zoontje

Ik hoorde vandaag ook een verhaal van een man wiens zoontje (nu anderhalf) nog nooit leeftijdsgenootjes heeft gezien. En er dus ook nog nooit mee heeft gespeeld. Door deze hele Corona flauwekul. Jullie zouden op zijn minst de consequenties hiervan op een rij moeten hebben, de sociopathische gevolgen, e.d. Er zouden nu duizenden dergelijke kinderen in Nederland thuis kunnen zitten en verpieteren. Of überhaupt de gevolgen voor de scholing van de jeugd door de sluiting van de onderwijsinstellingen, e.d. Maar  jullie hebben het waarschijnlijk te druk met reclame maken voor jullie beleid. Met spotjes op radio en tv over hoe Corona nog niet klaar is met ons, en over hoe vaccinatie wel niet de oplossing is voor het héle probleem, en meer van dergelijk onzin. 

Jongeren

Zo ook met de miljoenen jongeren die nu geen interactie mogen hebben met leeftijdsgenoten, er niet mee samen mogen zitten in de school-  of collegebanken, of ermee mogen ouwehoeren in de kroeg. Alleen digitaal onderwijs, en verder lekker thuiszitten natuurlijk. Jullie (uiteindelijk betalen wíj tóch, dus eigenlijk een sigaar  uit eigen doos) hebben dan wel 200 miljoen uitgetrokken voor o.a. jongeren, maar zij willen gewoon de vrijheid hebben om elkaar te zien, interactie. Hoeft helemaal niks te kosten, geen slachtofferhulp, geen slap gepsychologiseer of dergelijke flauwekul. Een luisterend oor, wil het Nederlandse volk — en geen digitaal oor. En niet wéér een of ander lullig reclamespotje. Want een flink deel van dat bedrag  zal zeker ook wel weer uitgegeven worden aan slappe  reclame om op zalvende toon begrip te vragen voor jullie wanbeleid, hé? 

Andere ziekten 

Welke gevolgen heeft de voorrang die Corona nu krijgt in de ziekenhuizen, voor de diagnose en behandeling van alle andere ziekten? Voor de diagnose en behandeling van patiënten met kanker of allerlei andere aandoeningen. Zo lees ik in het Parool van zondag 14 februari 2021: Marlies Schijven (51), chirurg van Amsterdam UMC, kan vanwege de coviddruk al een jaar vrijwel geen goedaardige aandoeningen in de bovenbuik opereren. En even later: de hartchirurgen hebben vorig jaar 1900 minder hartoperaties kunnen doen. In Nederland overlijden jaarlijks zo’n 150.000 mensen (Corona telt nu zo’n 10.000 doden over bijna een jaar). Hoeveel méér van die anders-dan-Corona patiënten zullen er de komende tijd overlijden omdat ze geen tijdige behandeling hebben gekregen? Behalve wat vergoelijkende taal heb ik hier nog niets over gehoord. Harde cijfers zijn misschien te confronterend voor jullie zwakke gestel? Dat willen jullie vast niet weten. Dan maar liever even wat reclame maken, en vervolgens lekker tevreden verder slapen. 

Ed was in zijn jonge jaren directeur van een afkickcentrum, deed verschillende andere dingen, en was uiteindelijk uitvoerend directeur van een succesvol voedingssupplementen bedrijf, totdat hij in 2011 getroffen werd door een herseninfarct en gediagnosticeerd werd met een locked-in syndroom. Sindsdien is hij herstellende, revalideert veelal, houdt zich onledig met dit blog, en hield zich daarnaast de eerste jaren bezig met de vertaling van enkele boeken over een bepaalde natuurlijke aanpak van kanker, ontwikkeld door een Britse groep wetenschappers.
Berichten gemaakt 147

Eén gedachte over “Reclame

  1. Normaal doodgaan mag niet eens!
    Als er teveel konijnen in een bos zijn, breekt er een ziekte uit om hun aantal te reduceren.
    Mensen behoren ook nog tot de natuur, laat die haar gang gaan!
    Psychosociale problemen zullen hierna ook een behoorlijke impact hebben.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde berichten

Type je zoekwoorden hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk ESC om te annuleren.

Terug naar boven